Sök

Terränglöpning med ryggsäck och tält på John Bauerleden

58 km terränglöpning med övernattning på John Bauerleden

Vi startade vårt äventyr med att ta bussen från Jönköping till hamnen i Gränna där vi började vår löptur. Vi fick springa ett par km på asfalt innan vi kom fram till John Bauerleden. Vi var båda spända och förväntansfulla då ingen av oss gjort något liknande tidigare.

Vi hade packat allt vi behöver för två dagar ute i spåret inklusive övernattning. Tält, sovsäckar, stormkök, mat, nya kläder osv. Vi hade ungefär 5 kg var per ryggsäck. Väl framme på John Bauerleden startade den med sjuk fin löpning utmed Vättern. Vädret var perfekt för löpning, lite molnig och runt 24 grader.

Video från vårt äventyr

Vi hade sagt från början att målet är att ta oss till Jönköping. Om vi springer hela vägen eller går mycket det spelar ingen roll. Då ingen av oss sprungit så lång med extra vikt så var det svårt att uppskatta innan hur bra vi skulle klara det.

Vi sprang på, det var en hel del uppför i början så vi gick växelvis i uppförsbackarna för att spara lite på energin. Efter ett par timmar kom vi fram till Bunn. Vi stannade till vid en fotbollsplan och fyllde vatten. Vi tittade en snabbis på kartan och vi bestämde att vi skulle stanna för natten vid en sjö som heter Lappsjön. Det såg inte så lång ut dit på kartan. Efter en timma så föll mörkret ganska snabbt och vi var fortfarande inte framme. Som tur var hade vi tagit med oss pannlampor. Sista 5 km ungefär blev mörkerlöpning, vilket var riktigt mysigt.

Vi hittade till sjön som vi letade efter. Vi kom fram ganska sent men det gick bra att sätta upp tältet i mörkret. Vi kokade lite vatten till maten och hade en mysig sen middag. Det var riktigt gott med mat efter 27 km terränglöpning.

Andra dagen

Vi somnade snabbt och sov gott hela natten till fåglarna väckte oss runt sex-tiden på morgonen. Vi gick ut och kollade vart vi hamnat och vi vaknade upp i paradiset kändes det som. Så mysigt liten sjö och det var en helt magisk soluppgång. Vi kokade vatten till frukosten. Fanny åt frukost från Real Turmat med müsli och annat gott medans jag tog en pulled pork, vilket var sjukt god! Vi kokade upp vatten från sjön och fyllde flaskorna med innan vi gav oss iväg.

Våra kroppar kändes helt ok och vi hade inte dragit på oss några skador första dagen, förutom lite skavsår på tårna. Vi märkte att 5 kg extra på ryggen gör ganska mycket på löpningen och det blir en helt annan belastning på benen.

Vi hade inga raster under dagen mer än att stanna och fylla vatten utan vi malde på framåt. När vi nästan var framme i Huskvarna började det regna, men det kändes rätt skönt ändå. När vi kom fram till slutet av John Bauerleden hade vi en bit kvar hem. Vi sprang cirka 5 km ner till Huskvarna genom Södra Vätterleden, väl nere så tog vi bussen hem den sista milen. Så skönt!

Vi sprang 58 km totalt så vi var nöjda och slitna när vi kom hem. Nu är vi sugna på liknande ärenden och söker tips på bra leder. Kommentera gärna!

Utrustningen

All utrustning för övernattning är från Vaude. Jag gillar verkligen Vaude, speciellt kvaliten som genomsyrar alla produkter samt att de har miljötänk hela vägen.

Tält: Hogan SUL 2P
Liggunderlag: Performance 7 M
Sovsäckar Alpstein 200 DWN
Ryggsäck Trail spacer 18

Utöver utrustning för övernattning packade vi även detta:
Pannlampa: Silva Cross Trail 5x
Stormkök: MSR PocketRocket 2 Mini Stove Kit
Mat: REAL Turmat
Kamera: GoPro Hero 6
Skor: Salomon S-LAB SENSE 7 SG

John Bauerleden

Kartfil över Joh Bauerleden kan du hämta här.

Read more on Team Lost blog.

Do you want to read more about camping adventure, check out our trip to Norway HERE

Läs mer om våra äventyr på bloggen.

Följ gärna mig på Instagram.