Sök

Koster Swimrun 2019

En hel helg med fantatiskt äventyr på Kosteröarna

Koster Swimrun är ett fantastiskt lopp som går på Kosteröarna i Kosterhavets Nationalpark. Loppet är ca 30km med ungefär 5km simning. Det är många byten och inga längre sträckor på varken simningen eller löpningen, vilket jag gillar starkt! Vi gick ut starkt och kunde köra vårt tempo hela vägen. Vi hade inte övat så mycket på hala klipphällar och det finns lite att hämta där. Vi tog det ganska lugnt där det var stenigt och tryckte på dess mera på simningen.

Vi slutade som trea i mix-klassen, vilket vi är sjukt stolta och nöjda med! 🥉

Video från loppet

Koster Swimrun är ett speciellt lopp för oss. Det var vårat första lopp ihop förra året. Sedan dess har vi gjort massor av lopp tillsammans.

Dagen innan loppet

På förmiddagen på fredagen började vi vårt äventyr från Jönköping med att ta bilen till Strömstad där en färja skulle ta oss ut till Kosteröarna. Vi la till i Ekenäs på Sydkoster där vi skulle bo på Ekenäs Hotell. Petter och Michaela välkomnade oss när vi steg av färjan. Vi fick våra rum och hade nån timma på oss att komma tillrätta innan det var dags för race briefing. Vi gick ned till Naturum där briefingen hölls. Petter och en representant för Kosterhavets Nationalpark pratade om loppet och området. Vi fick information om vattentemperaturen som var varma 14 grader samt att vi skulle få en fantastisk och solig lördag dag.

Efter briefingen gick vi bort till restaurangen där vi åt gemensam middag med alla deltagare.

Race day

Dagen startade med frukost 07:00. Det serverades buffé på hotellet. Efter det chillade vi lite. Vi blev upplockade 09:30 på Ekenäs brygga, och färjan tog oss till sundet mellan Nord- och Sydkoster där starten går. Första simningen är ganska kort och det gick snabbt in till stranden där massa publik väntade och applåderade. Det var roligt att se!

Efter första simningen kommer vi till den näst längsta löpningen på hela loppet. Det var upp på den högsta punkten på Nordkoster, vilket är 50 möh. Sätt det i relation till Rockman som vi gjorde några veckor tidigare så är det lite humoristiskt. Med andra ord, Koster Swimrun är ett ganska platt lopp.

Förra året satt kvar i bakhuvudet med monstervågor och hård vind. Detta året vad som en dröm i jämförelse. Platt vatten och knappt någon vind alls att tala om. Dessutom så sjukt fint väder!

Följt efter detta var löpning över många små öar. Mysigt och hur vackert som helst. Jag och Fanny bara mös över dom och tog det relativt lugnt. Sista simningen på västsidan in mot Sydkoster vad lite längre och där fick vi riktigt bra tempo. Kan varit för att jag var lite nedkyld efter alla korta löpningar ute på småöarna. Upp på Sydkoster och vi kommer till den med tekniska delen på loppet. Bara massa sten i små och större storlekar. Det gick ändå rätt bra. Vi gick en del och hoppade/joggade en del.

Vi kom fram till den sista vätskestationen på Sydkoster, sen var det bara att mosa. 1,5 km till sista simningen ropade någon. Uppfattat, ropade jag och sprang vidare haha. Väl nere vid sista simningen som Petter förlängt i år till 1,3 km så började vi mata. Vi såg ett lag ca 100 meter framför oss. Dom ska vi ta skrek Fanny. Efter halva simningen var i ifatt och om. Spänningen var total! Nära målet nu. Flera hade sagt till oss under loppet att vi var tredje mixlag. Nu var det bara nån km löpning kvar så det var bara att hålla i.

Vi gick i mål i Ekenäs Hotell som tredje lag i mixklassen. Så sjukt nöjda och glada. Vi fick kramar och möttes med glädje av Petter och Michaela.

Tiden flög iväg under dagen och jag kunde inte förstå att 4 timmar och 8 minuter kan gå så fort. Jag kände mig knappt trött när vi gick i mål. En fantastisk känsla som visar på att vi har mer att ge.

Fest!

En sak som definierar Koster Swimrun är gemenskapen. Man tillbringar en hel helg tillsammans vilket gör det till ett speciellt äventyr. På kvällen efter loppet är det bankett och fest på Hotell Ekenäs och det finns en dryck till alla. Det serverade mycket mat och i år fanns det även grillat. Sjukt bra! För de som ville vart det dans fram till sena timmen.

Tack!

Tack till NOCCO för all support.

Läs mer om swimrun på min blogg.

Read about the race on Team Lost blog.