Sök

Backträning är för alla

Effektiv och rolig träning som alla kan genomföra

Att träna i backar är ett jobbigt och effektivt sätt att träna på. Jag och Fanny har tränat backe ungefär en gång i veckan i snart två år och känner verkligen skillnad. Vi har gjort torsdagarna till “backdag” och ryktet om dagen har spridit sig. Både barn, vuxna och familjer kommer och rör sig i backen. För det är just rörelse som är det viktiga. Hur man än rör sig upp och ner i backen är det jobbigt. Barnen leker och åker gärna i leran på rumpan ner. Vuxna går och springer. Alla peppar vi varandra.

Vilka är egentligen fördelarna med träning i backe?

  1. Du blir starkare
    Musklerna i benen får jobba och bli starkare samtidigt som du bygger upp ett starkare hjärta och flås. Pannbenet får även jobba ordentligt.
  2. Det är skonsamt
    När du springer i backe så är det skonsamt för leder och ligament. Du kan bli ordentligt flåsigt trött utan att det sliter för mycket.
  3. Du blir stark i vardagen
    Genom att träna i backar så kommer du märka stor skillnad i vardagen. Små backar under promenader och att ta trapporna istället för hissen kommer kännas lekande lätt.

Förslag på backpass

  1. Leta upp en skidbacke. Spring/gå en uppvärmning på 10-15 minuter. Sedan går eller springer du upp och ner i backen i 45 minuter. Du ska hålla ett tempo så du orkar hålla på hela passet. Är det jobbigt att springa så gå.
  2. Leta upp en kortare backe. Värm upp med 15 minuter jogg. Spring 20 sekunder snabbt upp och jogga ned. Upprepa 10-15 gånger. 
  3. Leta upp en brant backe. Värm upp med 15 minuter jogg. Spring snabbt uppför (20-30 sekunder) och gå lugnt nedför. Upprepa 10 gånger. 

Bor du i Jönköping är du så är du såklart välkommen på våra backträningar på torsdagar kl 17.00 i Järabacken.

Järabacken Halvmara

Att vi har träna backträning varje vecka har gjort att vi förra året började vi fundera på att springa en halvmara i backen, alltså 21 km. Jag hade räknade ut att det skulle bli 30 varv upp och ner. Normalt springer vi 7 varv per vecka så detta skulle bli en riktig utmaning.

Den 4e juli 2021 var det dags. Våt en ordentlig frukost och åkte till backen för att starta vid 09.00. Värmen var redan påtaglig och vi visste att det skulle bli en tuff dag. Backen vi sprang i heter Järabacken och ligger i Jönköping. Den är ca 650 meter lång.

Vi var ett gäng som sprang och krigade i backen. Det var 100% pannbensträning och en sjukt tuff utmaning. Mycket tuffare än vi nog kunde anat. Värmen gjorde det ännu jobbigare än vanligt. Vi hade energistation vid botten av backen och såg till att fylla på med mycket energi och vatten. Solen sken och det var inte mycket till vind. Efter 10 vändor började det kännas i kroppen. Det gick automatiskt segare att springa och allt blev bara jobbigare.

Det tog oss lite mer än 3 timmar att springa upp och ner och vi var väldigt trötta och stolta när vi var klara. Tanken är att detta blir ett återkommande event men kanske inte i juli när det är som varmast. Vi hoppas såklart att fler vill hänga på och springa nästa år. Man behöver såklart inte springa hela utan det går bra att gå med. Man kan även dela upp sträckan i lag och göra tex 15 varv var. Backträning är jobbigt hur man än gör. Det är en ordentlig utmaning för både kropp och knopp och man är verkligen stolt när man är klar.

Följ mig på Instagram.

Läs mer om träning här.

Write a response

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stäng
© Copyright 2019. All rights reserved.
Stäng