Sök

Aroza Lenzerheide – Bästa aktiviteterna på sommaren

Schweiz – Alla förutsättningar för en fantastisk upplevelse med många äventyr och sagolika vyer

Arosa Lenzerheide är ett fantastiskt fint område i Schweiz som man finner bara tre timmar ifrån Zürich. Till Zürich tar man sig enkelt med flyg ifrån Sverige på bara några timmar. På flygplatsen kan du hyra en bil direkt eller ta tåget till Aroza eller Lenzerheide. Det tar cirka tre timmar med tåget och det är fina vagnar. Du tar tåget till Chur för att där byta tåg mot Arosa eller Lenzerheide.

Arosa och Lenzerheide är egentligen två olika alpbyar på varsin sida om berget men sedan 2014 räknas man området som ett. Arosa och Lenzerheide är ihoplänkade uppe på berget med kabinliftar. Området är välkänt för skidåkare och det finns över 225 km av nedfarter. På sommaren finns det mycket aktiviteter för hela familjen så som vandring, mountainbike, downhill, björnpark, med mycket mera.

Läs om alla våra äventyr nedan!

Dag 1 – Ankomst

Vårt äventyr i Schweiz startade med två dagar i Lenzerheide. Vi checkade inte på hotell Dieschen, ett mycket familjevänligt hotell ganska centralt i byn. Det tog oss ungefär 15 minuter att gå till centrum.

Video från vårt hotell i Lenzerheide

Dag 2 – Lenzerheide

Äventyr på mountainbike i Lenzerheide

Lenzerheide är känt för att vara ett fantastiskt ställe för att åka mountainbike, framförallt utför. Det går flera stora tävlingar i området och man kan se cyklister överallt. Vårat första äventyr i Lenzerheide var förstås att hyra mountainsbikes. Vi hyrde cyklarna från Pesko Rothornbahn och tog hjälp av en guide från Bike Schule Lenzerheide.

Se filmen från vårt cykeläventyr!

Först cyklade vi en liten tur med guiden och fick en massa bra tips och trix på vad man ska tänka på när man cyklar mountainbike. Vi övade rätt mycket på en fotbollsplan i närheten. Efter det cyklade vi till en liten uppbyggd anläggning där vi kunde öva i skogen. Det va små stigar som var uppmärkta med olika färger beroende på svårighetsgrad. Jättebra att öva på innan vi gav oss ut i spåren.

Träningsbana

Vi cyklade runt sjön och kom fram till en uppbyggd bana där man skulle åka ett varv utan att trampa alls. Det var sjukt svårt att parera kurvorna samtidigt som man ska försöka få med sig farten i guppen. Dock verkade det lätt om man är barn för vissa hade inga problem, haha!

Upp på berget

Vi avslutade vårat äventyr med att ta liften upp till toppen för att cykla ner. Det fanns många olika stigar att ta ner, svåra, flowtrails, och vanliga grusvägar. Vi valde att cykla de vanliga grusvägarna ned. Det va svinkul och vi fick se mycket på vägen ned. Bland annat en fantastisk liten sjö som man bygg upp för att förvara vatten uppe i berget till snökanonerna på vintern.

Vi hade en jättebra guide, Gurdin Malär, från cykelskolan, som vi gott kan rekommendera. Mycket pedagogisk och kunnig därför kändes det tryggt att cykla med honom. Enligt hans egen utsago har han tidigare varit proffs, men ändå väldigt ödmjuk inför att vi inte var jättegrymma.

Foxtrail i Lenzerheide, en svår gåta att lösa

Vi gick Foxtrail i Lenzerheide. Foxtrail är ett äventyr för hela familjen. I Lenzerheide är stigen uppbyggt av 20 olika stationer och vid varje station får man ett problem eller en gåta att lösa för att hitta vägen till nästan station. Under färden genom staden och i omgivningarna fick vi upptäcka stora delar av Lenzerheide samtidigt som vi hade roligt och fick lösa många krångliga problem. Vi var tvungna att samarbeta för att lösa de olika gåtorna och vi hade jätteroligt tillsammans.

Liten video från äventyret.

Du kan hitta Foxtrail på många olika platser och det går läsa mer om det på deras hemsida.

Dag 3 – Arosa Lenzerheide

Rodelbanan i Churwalden, grymt roligt för hela familjen

I Churwalden precis utanför Lenzerheide ligger Schweiz längsta rodelbana. Rodelbanan är 3060 meter, den har 31 kurvor och sträcker sig över en höjdskillnad på 480 meter! Jag fick sån adrenalinkick när vi åkte. Sjukt rolig aktivitet med barnen. Från Churwalden där man kunde köpa biljetter för hur många åk man ville ha tog vi liften upp till toppen. Det tog cirka 10 minuter upp. Väldigt njutbar färd upp och häftig utsikt.

Video från åket!

Rodelbanan är öppen både sommar och vinter. Vi var där på sommaren och det var lite småkyligt uppe på toppen medans det var väldigt varmt i dalen. Värt att tänka på att man kan ta med sig en jacka upp så man inte fryser.

Det var väldigt smidigt att justera hastigheten och om man släppte styrningen helt så stannade släden direkt. Barnen åkte själva utan några som helst problem.

Läs mer om rodelbanan här.

Mot Arosa

Efter vårt åk i rodelbanan begav vi oss vidare till Arosa. Eftersom vi hade hyrbil så fick vi köra runt berget, vilket tog cirka en timma. Naturen är helt fantastisk och det finns så mycket att se längs med vägen så bilturen gick fort.

Arosa är en mycket trevlig liten stad där man kan hitta på mycket aktiviteter och landskapet är fantastiskt med bergen i omgivningen.

Vi checkade in på Sunstar Hotel Arosa och det första vi gjorde efter vi lämnat väskorna var att gå ner till spa-avdelningen där det finns en stor pool vilket var mycket uppskattat av barnen.

Video från hotellet i Arosa

Barnen älskar vattenaktiviteter så nästa sak vi gjorde var att utforska den lilla sjön, Untersee som ligger i Arosa.

Vattenaktiviteter i Arosa, roligt mitt i stan

Mitt i stan i Arosa ligger det en liten sjö, Untersee. Det är en fantastisk plats för vattenaktiviteter. Vattnet är kristallklart, varmt och området är hur mysigt som helst. I mitten av sjön finns det en vattentrampolin som vi och barnen hade svinroligt på. Det finns även hopptorn, beachvolleyboll med mera. Sjön var bara ett stenkast ifrån Sunstar Hotel där vi bodde.

Kul i vattnet i Arosa!

Efter vi hade hoppat en stund drog jag och Fanny på oss våtdräkterna och simmade fyra varv runt sjön. Ett varv var cirka 500 meter så det blev en alldeles lagom mysrunda bland doppingarna som också simmade runt där, hehe.

Allt du vill veta om Arosa hittar du här och mer om Lido beach, Untersee.

Vi avslutade dagen med en god måltid på hotellet.

Vi gick upp tidigt morgonen därefter och tog en löprunda. Bergen är så drömmiga i Schweiz så det känns som man kan stanna ute hur länge som helst.

Dag 4 – Arosa

Terränglöpning i fantastik miljö till Schwellisee utanför Arosa

En tidig morgonlöpning upp i bergen utanför Arosa. Så himla fint område. Det är alltid extra fint på morgonen när solen går upp också. Från vårt hotell i Arosa följde vi markeringarna upp till sjön Schwellisee. En fantastisk fin liten sjö cirka fyra km upp i bergen. Sjön ligger på 1933 meter över havet.

Här finns en kart-fil (gpx) att ladda in i klockan som du kan följa om du vill vara säker på att hitta dit. Start är på Sunstar Hotel, Arosa.

Björnar och ekorrar i Arosa, roligt äventyr i Schweiz för hela familjen

Vi har gjort en film från hela äventyret som sammanfattar det bästa av turen.

Weisshorn

En heldag i bergen i Arosa för att bara upptäcka och vara ett med naturen. Vi startade morgonen med att gå från vårt hotell ner till centrum av Arosa. Där tog vi kabinliften uppför berget. Vi bytte kabin halvvägs upp och åkte hela vägen till toppen. Längst upp hittar man en sjukt vacker 360 graders vy över omgivningarna runt Arosa.

Weisshorn är en bergstopp i Schweiz, precis vid Arosa. Den ligger i distriktet Plessur District och kantonen Graubünden, i den östra delen av landet, 170 km öster om huvudstaden Bern. Toppen på Weisshorn är 2 653 meter över havet, eller 285 meter över den omgivande terrängen.

Björnpark

När vi kände oss klara på toppen tog vi kabinliften ned till mitten av berget där det finns en stor björnpark vid namn Arosa Bärenland. Det ligger på berget Weisshorn nära kabinliften på en höjd av ca 1500 meter över havet. Parken drivs genom ett samarbete med FOUR PAWS som räddar björnar som har det svårt och ger dem en dräglig miljö att leva i.

Björnarna har tidigare levt i dåliga förhållanden men tack vare detta initiativet har de fått en fin miljö på tre hektar att leva och frodas i uppe i de Schweiziska alperna.

I parken har björnarna chansen att hitta en livsmiljö som motsvarar deras naturliga behov. Förutom områden för badning och reträtt planeras det olika aktiviteter för björnarna för att hålla dem sysselsatta. Björnarnas mat göms på nya platser varje dag för att uppmuntra till deras utveckling samt för att de ska utveckla sina naturliga instinkter.

Ekorrstigen (Eichhornchenweg)

Vi bestämde oss för att gå ner för berget och hoppa på ekorrstigen som går genom skogen en bit ned. Det var cirka 3 km att gå ned på bra vägar och det gick snabbt för det fanns mycket att se. Vi gick genom kohagar och drack friskt vatten direkt ur berget. Precis innan ekorrstigen finns det också en ostfabrik som var intressant att se. Det går även köpa färskt ost där, eller ta dagens lunch.

Denna stigen var så rolig att gå! Ekorrarna var väldigt närgångna och alla fick chansen att mata och klappa ekorrarna. Vi hade köpt hasselnötter som vi hade med oss och de åt direkt ur vår hand. Lyfte vi hande så kom även fåglarna och satt sig i handen och åt. Helt magisk känsla. På hösten börjar ekorrarna samla till sina vinterförråd så då springer de och gömmer sina nötter som de får.

Detta är en aktivitet för hela familjen som jag verkligen kan rekommendera att göra. Om man inte åker uppför berget så går det även ta bussen till stigen från Arosa centrum.

Här finns en kartfil (.gpx) över stigen att följa.

Dag 5 – Arosa och hemfärd

Sista dagen i Arosa startade vi med att fira Leya som fyllde år. Det blev kladdkakstårta till frukost på hotellet innan vi drog vidare för vårat sista äventyr i Schweiz, mountainbiking!

Downhillcykling i Arosa, sjukt grym led

Strax utanför Arosa ligger det en cykelpark som är sjukt grym. En så kallad flow trail sträcker sig längs med hela berget. För att komma upp åker man lift upp ca 15 minuter. Vi var bara tvungna att testa. Jag hade själv aldrig provat downhillcykling. Vi hyrde cyklar på Bike Skill Center vid Hörnli trail. Vi hade en guide som gav oss lite tips och trix vad vi ska tänka på när vi cyklar utför. Efter lite träning på skill centret så gav vi oss upp på berget.

Se filmen från Hörnli trail

Guiden sa att det tar mellan 30-45 minuter att komma ner beroende på vilket tempo man har. 30 minuter så är man ganska snabb, tyckte han. Den som åkt nedför vet att 30 minuter är ganska lång tid! Det kändes också i händer och fötter efter en stund. Hörnli trail är så cool. Man har grävt ut en slinga nedför berget på över 6km som svängar och går upp och ner precis hela tiden. Jag fick kämpa för att hänga på Noah som hade sjuk fart ner. Vi var nere på 35 minuter och det inklusive en paus.

Om du planerar en resa för downhillcykling finns det förmodligen ingen bättre plats än Arosa

Bra att veta om Arosa Lenzerheide

Byn Arosa ligger på 1775 meter över havet, Hörnli peak sträcker sig 2512 meter och toppen på Weisshorn ända upp till 2653 meter, som även har den högsta bergsstationen. Lenzerheide ligger på 1476 meter över havet. Närmaste större stad är Chur och Zürich.

Det är en bra ide att ha med sig kontanter eftersom många affärer och restauranger inte tar kort.

Stäng av mobildata på din telefon. Eftersom Schweiz inte är med i EU så kostar det extra att surfa i landet. Det finns gott om gratis wifi runt om i byarna.

Mer om Schweiz

Om du vill ha mer info om Schweiz kan jag rekommendera myswitzerland.com eller den lokala sidan om Arosa Lenzerheide.

Läs mer om Schweiz på bloggen.

All about the adventure in english at Team Lost.

Följ gärna mig på Instagram.